Monday, February 11, 2013

9 mutivasi membangun diri

9 Sebab Untuk Bangun Awal Sebagai Manusia biasa, mnusia perlu bangun untuk mnruskan kehidupan dan mencari rezeki yang melimpah ruah dimuka bumi ini. Ini adalah satu sifat kehidupan yg sdia ada di mna ia trjdi dgan sendirinya. Mngpa Kita prlu bngun untk awl adlh topik di sentuh kali ini untuk meningktkn ke satu 'level' yag lebh tinggi dlam fasa khidupn. (pandangn dri pkar motivasi)
1. Smbahyang subuh (Jika kita mengku,kita org Islam) Wajib,tidak perlu ceritakan dengan panjng lebr sebb dn akibatnya.Anda bolh fikir sndiri.Menbaca Alquran,brzikir,dan muhasabh diri atas perkara-perkara yang boleh membuat kita menjadi insan yang bertaqwa.
2. Kerja untuk diri anda sendiri Waktu pagi adlh bagus untuk develop diri sendiri, lakukn setiap pagi. Tajamkan minda anda dengan membaca sebentr dan melihat berita terkini. Ia adalah bagus untuk meningkatkan diri anda dari segi professional, emosi,fizikal, mental dan rohani
3. Bersenam Perlukh dikomn lagi brkenaan ini? Brsenm di rumh, berjogging atau pergi ke gym
4. Bersedia untuk perkra yang mendtng Buat prsedian untuk mulakan hri anda, dgn melihat to do list' anda dan liht email. Kemaskini semua perkara dari rumah sebelum ke pejabat dn sbginya.
5.Tngktkn produktiviti anda. Jika anda bangun awal, anda akn mmbuatkn hari anda pnjng, anda bolh lkukan prkra yang banyak seperti sebelum ini. Jika banyak kerja yang tertangguh, bgun dgan segera dan lakukan apabila sampai ke tempat kerja, dan ia mungkin akan siap sebelum tengahari.
6. Gunakan waktu pagi untuk brfikir Pakr psikologi mngtkn, waktu pagi adalah di mana fikiran anda bersih dn ia sesuai untuk menyelesaikan banyak maslh.]
7. Ikut naluri kehidupan Smemangnya, khidupn brmula apabila mtahari naik. Dsebbkn badan kita adlh stu dari aspek kehidupan, sudah tentunya ia mengikut bergantung pada di mana matahari akan terbit di tempat anda.
8.Mditasi Mditasi bgus untuk megimbngi emosi. Jika anda bermula hari dengan meditasi, anda akn membawa keseimbangan sepanjang hari anda. Waktu pgi adalah sesuai untuk meditasi kerana ia adalh waktu yang segar, otak anda pada ketika itu berada dalam keadaan yag tnang dan fikiran anda lebih tajam.
9. Mengelak Trafik Jika sbelum ini anda byk mnghabiskn msa dlm ksesakn llu lintas, anda boleh berubah dengan bangun awal, sampai ke tmpat kerja dalam keadaan tnang dn mempunyai banyak masa untk brfikir utk mrancng kehidupn anda untk mnjadikn ia lebih baik, baik dari smalam dan pada masa akan datang.

0 komentar:

Post a Comment